Γιατί πρέπει να κάνετε γυμναστική

Από πολλές παρατηρήσεις διαπιστώνεται ότι η γυμναστική είναι εξαιρετικά ωφέλιμη στον οργανισμό κι ένα αποτελεσματικό θεραπευτικό μέσο για πολλές παθήσεις.
Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι όσοι περπατούν πολύ δεν πάσχουν απο αρθριτισμό. Επίσης οι επαγγελματίες χορευτές δεν πάσχουν από αρθριτισμό. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό οφείλεται στις τακτικές ασκήσεις που εκτελούν κάθε ημέρα. Λειτουργούν εντατικά οι αρθρώσεις, η καρδιά, οι μύες και επέρχεται εφίδρωση. Με τον ιδρώτα αποβάλλονται απο τον οργανισμό τα ενδογενή (τοξίνες) κι εξωγενή δηλητήρια που μαζεύονται στον οργανισμό. Οι δύο απο τους πιό ευνοϊκούς παράγοντες που συντελούν στην ανάπτυξη του αρθριτισμού είναι η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας από ζωϊκές τροφές (κρέας, κοτόπουλα, ψάρια, τυριά, ζωικά λίπη κλπ.) κι η καθιστική ζωή. Αυτές υπήρχαν στα παλάτια των ευ γενών (Βασιλιάδες, Πρίγκηπες, Δούκες κλπ.) Έτρωγαν μεγάλη ποσότητα κρέατος, καθώς κι άλλες ζωϊκές τροφές και ξάπλωναν. Τον Μεσαίωνα ο λαός ονόμαζε τον αρθριτισμό «αρρώστια των ευγενών». Οι φτωχοί αγρότες δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα ν’ αγοράζουν κρέας και άλλες ζωϊκές τροφές και επί πλέον κόπιαζαν καλλιεργώντας τα χωράφια τους ή εκτελώντας άλλες βαριές εργασίες, που προκαλού- σαν άφθονη εφίδρωση. Με τον ιδρώτα αποβάλλονταν και τα δηλητήρια που μαζεύονταν στο σώμα. Μ’ αυτόν τόν τρόπο απαλλάσονταν ο οργανισμός απ’ αυτά.
Ενώ πριν από τον πόλεμο ελάχιστοι άνθρωποι έπασχαν στα χωριά απο αρθριτισμό, σήμερα πάσχουν πολλοί. Ο λόγος είναι ότι τρώνε κρέας καί άλλες ζωϊκές τροφές, ενώ δεν κοπιάζουν κι επομένως δεν ιδρώνουν.
Οσοι πάσχουν από ισχιαλγία θεραπεύονται εκτελώντας γυμναστικές ασκήσεις. Η πιο ωφέλιμη είναι το ημικάθισμα (οκλαδόν). Τέτοιες κινήσεις οφείλουν νά κάμνουν 100-200 το 24ωρο. Κάθε φορά 20-30 ή ακόμα και 40 κινήσεις. Οι πόνοι υποχωρούν γρήγορα κι ο ασθενής απαλλάσσεται από όλα τα ενοχλήματα.
Και το βάδισμα ωφελεί πολύ σ’ όσους πάσχουν από αρθριτισμό. Στο βιβλίο μου ο «αρθριτισμός γράφω ότι η ισχιαλγία θεραπεύεται με το βάδισμα». Τις πρώτες ημέρες ο άρρωστος μένει ξαπλωμένος και κατόπιν κάμνει λίγα βήματα και τις επόμενες περισσότερα.Καλύτερα να χρησιμοποιεί μπαστούνι. Έπειτα από λίγες ημέρες νά κάμνει μακρυνούς περίπατους πάνω σε ανώμαλους δρόμους.
Διαφορετική τελείως θεραπευτική αγωγή εφαρμόζεται σήμερα στα Νοσοκομεία και στις ιδιωτικές Κλινικές. Καθηλώνουν - στην κυριολεξία - τον άρρωστο πάνω στο κρεββάτι. Τον ξαπλώνουν, κρεμούν από το πονεμένο πόδι ένα σακούλι με άμμο. Κάτω από το στρώμα τοποθετούν τρεις σανίδες για να μη κουνιέται το στρώμα. Στη μέση του αρρώστου τοποθετούν μία ζώνη με μεταλλικές λάμες για να περιορίζει τις κινήσεις της σπονδυλικής στήλης. Δίνουν σαυτόν να τρώει κρέας κι άλλες ζωϊκές τροφές, παυσίπονα φάρμακα κι άλλα δηλητήρια. Αποτέλεσμα: ενώ ο άρρωστος πήγε με τα πόδια, τον βγάζουν με το φορείο.
' Οσοι πάσχουν από αρθριτικούς πόνους στον ώμο ωφελούνται πολύ από την γυμναστική, Κάμνουν πρωί, μεσημέρι, βράδυ ασκήσεις του πονεμένου άκρου και σε λίγες ημέρες απαλλάσονται από τούς πόνους. Υψώνουν το χέρι τους σιγά σιγά προς τα επάνω ακουμπώντας στον τοίχο. Κάθε μέρα το υψώνουν ψηλότερα. Σε ολίγες ημέρες κινούν το χέρι τους ελεύθερα.
Επανακτούν την δυνατότητα να κινούν ελεύθερα το κεφάλι τους, έπειτα από συστηματικές ασκήσεις, όσοι νιώθουν πιασμένο τον λαιμό τους. Οι ασκήσεις συντελούν ν’ απομακρυνθούν τ’ άλατα από τις αρθρώσεις, που είναι ανάμεσα στους αυχενικούς σπονδύλους.

Να γυμνάζουμε τα σαγόνια μας.
Μία από τις κυριότερες αιτίες που χαλούν τα δόντια είναι και ότι δεν τα χρησιμοποιούμε. 'Ολα τα τρόφιμα που τρώγουμε είναι μαλακά (βρασμένα, ψημένα κλπ.) κι επομένως δεν χρειάζονται μάσημα. Οι μασητήριοι μύες δεν ασκούνται και τα ούλα δεν πιέζονται. Αποτέλεσμα αυτής της υπολειτουργίας είναι η εξασθένηση αυτών. Αν οι Ιθαγενείς της Αφρικής έχουν γερά τα δόντια τους αυτό το οφείλουν στο ότι τρώνε ρίζες, βλαστούς και φρούτα που χρειάζονται δυνατό μάσημα. Ότι η υγιεινή κατάσταση των δοντιών τους οφείλεται στον υγιεινό τρόπο της διατροφής και όχι στη ράτσα, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι, διαπιστώνεται από το γεγονός που καταστρέφονται τα δόντια τους στην περίπτωση που εργάζονται σαν υπηρέτες στα σπίτια των λευκών, όπου διαιτώνται με τον ανθυγιεινό τρόπο.
Αν οι χωρικοί την προπολεμική περίοδο είχαν λιγότερα χαλασμένα δόντια αυτό οφειλόταν στο ότι έτρωγαν στεγνό ψωμί, γιατί ζύμωναν μία φορά την εβδομάδα και για να το μασήσουν κατέβαλαν μεγαλύτερη δύναμη. Από μερικά χρόνια τρώνε και αυτοί φρέσκο ψωμί από το φούρνο.
Το σιταρένιο το ψωμί είναι πιό σκληρό από το λευκό.

Η πιό ωφέλιμη γυμναστική είναι το βάδισμα
Τό βάδισμα είναι μία φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού μας. Όμως ο «πολιτισμένος άνθρωπος» δεν περ- πατεί παρά ελάχιστα. Αυτή όμως η παραβίαση του φυσικού νόμου επιφέρει βλάβες στον οργανισμό, όπως και κάθε άλλη. Απαραίτητο είναι να προσπαθεί να βαδίζει τουλάχιστον δύο ώρες την ημέρα. Στις περιπτώσεις που ο τόπος εργασίας του απέχει δύο-τρία χιλιόμετρα από το σπίτι του να βαδίζει το διάστημα αυτό. Αν απέχει περισσότερα χιλιόμετρα και χρησιμοποιεί λεωφορείο, να κατεβαίνει μία-δύο στάσεις νωρίτερα, ώστε το διάστημα αυτό να το διατρέχει βαδίζοντας.
Είναι ευχάριστο που τα τελευταία χρόνια στις Η.Π.Α. έγινε της μόδας στα πάρκα της Νέας Υόρκης, καθώς και στις άλλες πόλεις, καθημερινά να τρέχουν πολλοί. Ολόκληρη η οικογένεια τρέχει. Μπροστά ο πατέρας, κοντά η μαμά και πάρα πίσω τα παιδιά. Η μόδα αυτή εξαπλώνεται γρήγορα και στις χώρες της Δ. Ευρώπης. Την συνήθεια αυτή οφείλουν να εφαρμόζουν κι οι καφενόβιοι Έλληνες. Είναι καιρός να αλλάξουμε τις παλιές μας τούρκικες συνήθειες.
Χρειάζεται σε πολλές περιπτώσεις να φθάσει, μια κακή συνήθεια στο έπακρο, για ν’ αντιδράσουν οι πολλοί. Αυτό έχει συμβεί και στις Η.Π.Α. Στόν δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο κατά την επιστράτευση κρίθηκαν ανίκανοι για την στρατιωτική υπηρεσία δύο, και πλέον, εκατομμύρια, από τους υπόχρεους να υπηρετήσουν. Αυτοί δεν μπορούσαν ούτε να βαδίζουν, ούτε να τρέχουν, ούτε νά κοιμούνται χωρίς στρώματα πάνω στο έδαφος. Αποτέλεσμα της ανθυγιεινής ζωής τους ήταν η ανικανότητά τους αυτή. Κατέβαιναν με το ασανσέρ από το διαμέρισμα, έμπαιναν στο αυτοκίνητό τους, έφθαναν στο κτίριο που υπήρχε η υπηρεσία που εργάζονταν, κατέβαιναν από το αυτοκίνητο, έμπαιναν στο ασανσέρ που τους μετέφερε μπροστά στην πόρτα του γραφείου. Έτσι ζούσαν πολλά χρόνια.
Βαδίζοντας καθένας ελεύθερα στην ύπαιθρο πολλές ώρες αποκτά «αέρα» στο βάδισμα.
Μία εκδρομή με τα πόδια κάθε Κυριακή συντελεί στο να επανακτά το σώμα την ικανότητα που έχει χάσει από τον ανθυγιεινό τρόπο ζωής.
Για τα παιδιά πολύ ωφέλιμη γυμναστική είναι το ανέβασμα πάνω στα δένδρα.
Ωφέλιμες για τους νέους είναι οι διάφορες αθλοπαιδιές, επίσης το κολύμπι.
Τα τελευταία χρόνια κατασκευάζονται σε όλες τις πόλεις της χώρας μας γήπεδα, που σ’ αυτά μπορούν και παίζουν διάφορα παιχνίδια.
Από τα πιό ωφέλιμα παιχνίδια είναι η καλαθόσφαιρα (μπάσκετ μπώλ), το τέννις, το βόλεϋ μπώλ, το ποδόσφαιρο (για τους παίκτες κι όχι για τους θεατές).

Η Σουηδική Γυμναστική
Η γυμναστική αυτή είναι εφαρμόσιμη σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων μέσα σ’ ένα περιορισμένο χώρο. Με τις κινήσεις που εκτελεί ο γυμναζόμενος ασκούνται κανονικά όλα τα μέλη του σώματός του. Επιβάλλεται να την προσαρμόζει ο γυμναστής στις διάφορες συνθήκες.
Διαφορετικές ασκήσεις, οφείλει να εφαρμόζει στα παιδιά από εκείνες που εφαρμόζει στους μεγάλους.
Από αρκετά χρόνια κάθε πρωί οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που λειτουργούν στίς διάφορες χώρες εκπέμπουν πρόγραμμα γυμναστικής προς τους θεατές τους.

Τα καταπληκτικά θεραπευτικά αποτελέσματα της γυμναστικής στους καρδιοπαθείς
Σε μία ορεινή περιοχή της Δυτ. Γερμανίας Ohlstaut in oberbayern. Η Granu Κάσσα, που είναι ένα οργανισμός σαν το Ι.Κ.Α. δημιούργησε το 1950 ένα ειδικό θεραπευτικό κέντρο το Terrain Koure (Θεραπευτήριο γηπέδου). Σαυτό συγκεντρώνουν όλους τους ασφαλισμένους εργατοϋπαλλήλους που χαρακτηρίζονται από τους ειδικούς καρδιολόγους σαν αθεράπευτοι. Όλους αυτούς τους υποβάλλουν σε συστηματική γυμναστική σε συνδυασμό με υδροθεραπεία (λουτρά εντριβές) καί δίαιτα. Οι περισσότεροι από τους άρρωστους επανακτούν την υγεία τους και επανέρχονται στις εργασίες τους.
Μερικούς από τους άρρωστους τους ανεβάζουν ακόμα ως την κορυφή ενός βουνού, πού βρίσκεται εκεί κοντά, και που υψώνεται ως τα 2.500 χιλιάδες μέτρα. Τους καταδικασμένους αυτούς αρρώστους από τους καρδιολόγους σε καθήλωση για όλη τη ζωή τους πάνω στο κρεββάτι, τους κάμνουν ορειβάτες. Ταυτόχρονα απαλλάσσουν και τον ασφαλιστικό οργανισμό από το να τους συντηρεί σε ολόκληρη τη ζωή τους σαν συνταξιούχους.

του ΤΗΛΕΜ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΗ, Γιατρού